tupaj.com - porady do programów Headline Animator

czwartek, 17 lutego 2011

ESP - opis działania

Elektroniczni pomocnicy - ASR i ESP - Moto - WP.PL
Jeżeli samochód podczas jazdy zbyt szybko wjedzie w zakręt lub wykona gwałtowny manewr np. sławny test łosia, wówczas możliwa jest utrata przyczepności i wypadnięcie z trasy. W przypadku samochodu wyposażonego w opisywany moduł pierwsze oznaki poślizgu jednego z kół są sygnałem dla komputera o konieczności przyhamowania jednego lub więcej kół. Jest to możliwe dzięki czujnikom ABS, które ustawiono przy każdym kole. Podają one ilość obrotów, jakie wykonują koła. Jeżeli więc jakiekolwiek koło zacznie wpadać w poślizg, komputer będzie o tym wiedział w ułamku sekundy. Jego reakcją będzie włączenie hamulca tylko w tym kole lub kołach, które zakłócają poprawną jazdę samochodu. Jeżeli np. na zakręcie w lewo samochód jedzie zbyt szybko i zamiast skręcać jedzie na wprost, należy przyhamować lewe tylne koło. Taka reakcja naprowadzi auto na właściwy tor jazdy. Tak, więc moduł regulacji stateczności dynamicznej jest w stanie kompensować błędy kierowcy i zapobiegać poślizgowi wówczas, kiedy kierowca stracił już panowanie nad pojazdem.

Bogusław Korzeniowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz